zondag 11 augustus 2013

Sporen

Wel eens gehoord van Gasselternijveenschemond? Daar was vandaag een kleinschalige marathon, die door de dfwrunners omgedoopt is tot  'Halte Tweede Dwarsdiep Marathon'.
We lopen op een plek, waar ooit een dubbele spoorlijn lag tussen Assen en Stadskanaal...
Nu dient het als langeafstandspad.
Deze marathon over een parcours van ca. 6 km  met verzorging om de 3 km is mijn  26e inmiddels, want de aangekondigde marathon in juli is goed - lees: zonder blessures- gelopen. Vandaag verliep de 42.195m vlekkeloos.
De deelnemers waren allen kilometervreters. En daar reken ik mezelf inmiddels ook toe. Een aantal hebben zich inmiddels ingeschreven voor dé ultraloop van Nederland, namelijk de Run van Winschoten.
Van ervaren ultralopers heb ik tips gekregen voor het geval ik me in ga schrijven voor de monsterlijke afstand van 100 km...  De belangrijkste knoop ik in mijn oren: langzaam starten. In dit geval starten op 6.30 min per kilometer. Langzamer dan vandaag. Deze wedstrijd begint pas na 60 km... En de eerste keer doe je er verstandig aan om hem uit te lopen. Langzaam dus.
De tweede tip: loop de wedstrijd zo vlak mogelijk. Dat betekent dat je je niet moet laten verleiden om te gaan versnellen. Je eigen race dus lopen. Om deze doelen te halen start je achter in het startvak. Dit voorkomt dat je meegezogen wordt door andere lopers en daarmee de rondes (vooral de eerste) te snel aflegt. Het gaat om de laatste 3 rondes, eerst moet je de 70 km zien te halen...
Wat ga ik doen? Kies ik voor 'veilig' en doe weer de 50 km of ga ik voor de volle 100?
Bij 50 km sta ik al in de uitslagen, dus ieder extra rondje is een bonus.
Althans, dat is voor mij zo. Menigeen zal opmerken: hij spoort niet...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten