woensdag 15 februari 2012

12-02 2012 -Groet Uit Schoorl- In het bos- en duinlandschap van Schoorl ligt sneeuw onder een grijze hemel. De temperatuur ligt rond het vriespunt. Door een wijziging in het parcours van de 30 km lopen Sjirk en ik bijna totaan de finish samen. Ik loop de halve marathon, omdat ik daar specifiek voor heb getraind , terwijl Sjirk zich voorbereid op een vroege voorjaarsmarathon in Diever. Het toeval wil- of is het ons lot- dat we hetzelfde tempo lopen om een persoonlijk record te kunnen lopen. Zo zijn we elkaar tot steun. Al gauw merken we dat het parcours niet vlak is. De eerste 10 km lopen we vlot in 46 minuten. Ook heuvel op houd ik het tempo hoog. Zo rond 14 km krijg ik zware benen en weet ik weer waarom ik hier in de vorige editie stuk zat. Het parcours is zwaar. Soms is het zelfs glad, wat de afzet moeilijker maakt. Gelukkig hebben we nauwelijks last van de wind. Enkele kilometers verder ben ik mijn inzinking te boven. Ik weet dat ik het van souplesse moet hebben en laat me daarom niet verleiden sneller te gaan lopen met twee andere lopers. Het laatste stuk neemt Sjirk me mee. Ik bijt me vast in zijn schaduw, die door afwezigheid van de zon denkbeeldig is. Mijn ademhaling blijft onder controle en ik word ook niet misselijk. Wel ga ik zo snel als ik kan, maar wat tempo betreft zo vlak mogelijk. Dit resulteert in een tijd van 1:39:16. Daarmee heb ik een pr gelopen en duik ik voor ’t eerst onder de 1:40-grens. Voor mij een mijlpaal. Ik sla daarmee een piketpaaltje in de richting van een lange ultraloop… Sjirk loopt de 30 km uit in 2:23:13. Omdat hij deze week veel geschaatst had en daarmee een blaar opliep en ook wat last blijft houden van zijn knie, is dit toch een hele prestatie. Hij wordt daarmee 20ste in zijn categorie op deze afstand. Op naar de marathon. Op de foto: Sjirk finisht hier in 2:24:27 (bruto).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten